Zacznijmy od edycji profilu firmy w Google, ponieważ zakładam, że już taki posiadasz. Jeśli nie, to załóż go i spotykamy się za chwilę.
Ustawiamy nazwę wizytówki. Powinna ona mieć następującą budowę: [Fraza na którą się pozycjonujemy] [Nazwa Naszej Firmy] [Miasto] Np.: Ubezpieczenia Bolinóżka Tarnów. Pamietaj, że jeśli przesadzisz ze słowami kluczowymi, Google może zablokować Twoją wizytówkę.
Kategoria Działalności – Maksymalnie 2 kategorie. Główna kategoria to ta, która najlepiej odpowiada waszej działalności. Najlepiej sprawdzić i użyć najczęściej powtarzającej się kategorii u konkurencji w mapach Google, używając wtyczki do Chrome GMB Everywhere – Link.
Opis minimum 600-750 znaków – używamy jak największej ilości słów kluczowych. Do przygotowania opisu możemy użyć Chat GPT w darmowej wersji. Prompt (polecenie dla GPT): „Ubezpieczenie, polisa, ubezpieczenie domu – przygotuj dla mnie opis do map Google używając tych słów kluczowych, minimum 600 znaków, maksymalnie 700 znaków, pisz w pierwszej osobie jako kobieta”.
Data otwarcia to nie data założenia wizytówki.
Dane kontaktowe uzupełniamy dokładnie danymi, które są prawdziwe i które najczęściej używamy, np. na naszej stronie www czy LinkedInie.
Witryna – do niej jeszcze wrócimy w drugiej części poradnika.
Profile społecznościowe – dodajemy co mamy, pamiętając, aby dane były spójne.
Lokalizacja firmy – to lokalizacja firmy, nie adres rejestracji z CEIDG. Podajemy adres naszego biura, tam gdzie mogą nas odwiedzić klienci, czyli według wytycznych Google. Jeśli jesteś freelancerem i pracujesz z domu lub online, może się zdarzyć weryfikacja, nawet wideo. Wtedy są dwie opcje: rozkminisz szyld firmy i przyczepisz go przed wejściem oraz nagrasz swoje biuro, albo będziesz musiał usunąć adres wizytówki i ustawić go na obsługiwany region – tutaj musi się zgodzić support.
Ustawiając Obsługiwany Obszar, jeśli świadczymy usługi w terenie, najlepiej wpisać swoje lub najbliższe duże miasto i województwo, chyba że obsługujemy całą Polskę lub świat, to wtedy tylko to.
Jeśli nie obsługujemy klientów w biurze i mimo wszystko mamy ustawiony adres, ale niestety jesteśmy daleko od centrum miasta lub dużych skupisk ludzi, to w lokalizacji klikając w mapę pokaże nam się pinezka, którą możemy przesunąć o parę kilometrów. Tylko bez przesady.
Godziny otwarcia wpisujemy tak, jak jest rzeczywiście i co jest zgodne z informacją na stronie www lub innych miejscach, np. Yelp. W opcji: Dodaj więcej godzin, możemy dodać godziny otwarcia online, jeśli obsługujemy klientów przez formularze kontaktowe, chaty lub inny sposób i ustawić je czynne przez całą dobę.
Resztę informacji w edytuj profil ustawiamy według uznania. Możemy się identyfikować jako kobieta, wspierać LGBT itp.
Zakładka Przeczytaj Opinie Po kliknięciu w nią zobaczymy wszystkie nasze opinie a w prawym górnym rogu: Uzyskaj więcej opinii – przydatna opcja pomagająca je pozyskiwać. Znajdziesz tam link, który możesz udostępnić zadowolonym klientom odsyłający ich do formularza do udzielenia opinii. Opinie są bardzo ważnym elementem rankingującym, ale nie aż tak ważnym jak to było wcześniej. Oprócz średniej ocen liczy się też regularność ich otrzymywania oraz treść opinii. Im więcej słów kluczowych zawartych w treści, tym lepiej dla nas. Negatyw? Nic strasznego – pod względem dowodu społecznego jest to nawet wskazane, ponieważ jeszcze bardziej Cię to uwiarygodnia, temu nic się nie dzieje, kto nic nie robi. Kiepska treść opinii niezadowolonego klienta to tylko pole dla ciebie do popisu i do zdobycia kilku dodatkowych punktów. Bez względu na to, kto wystawił opinię – niezadowolony klient czy konkurencja, odpisz na nią ze skruchą, przeproś za błąd i poinformuj, że zmiany już zostały wdrożone, aby się więcej nie powtórzyły. Następnie dodaj w treści informacje, które pomogą klientom lepiej zrozumieć twoją branżę i dadzą wskazówki dotyczące twoich usług. Na koniec poproś klientów o pozytywną ocenę, jeżeli zauważyli poprawę. Masz na to wszystko 4000 znaków – myślę, że spokojnie można w tym zmieścić wartościową treść, która zmiecie negatyw.
Poniżej przykładowy tekst odpowiedzi:
Szanowny Panie,
Dziękujemy za szczery przekaz dotyczący Pana doświadczeń z naszymi usługami. Chcielibyśmy serdecznie przeprosić za wszelkie niedogodności, które Pan napotkał podczas korzystania z naszych zajęć. Pana opinia jest dla nas niezwykle cenna i pomaga nam w doskonaleniu naszych usług.
Jesteśmy zaniepokojeni sytuacjami, które Pan opisał, i zapewniamy, że podejmiemy wszelkie niezbędne kroki, aby rozwiązać te problemy i zapewnić lepsze doświadczenia naszym klientom. Naszym celem jest dostarczenie wysokiej jakości usług, które spełniają oczekiwania naszych klientów, dlatego też bardzo nam zależy na tym, aby Pan czuł się zadowolony z naszej oferty.
Zwracamy się z prośbą o ponowne rozważenie swojej oceny. Dokładamy wszelkich starań, aby poprawić jakość świadczonych usług, i będziemy wdzięczni za kolejną szansę na udowodnienie, że jesteśmy w stanie spełnić Pana oczekiwania. Jeśli będzie miał Pan jakiekolwiek pytania lub wątpliwości, prosimy o bezpośredni kontakt z naszym zespołem obsługi klienta. Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i gotowi do działania, aby zapewnić Panu lepsze doświadczenia z naszą firmą.
Bardzo prosimy osoby, które skorzystały z naszych usług i widzą poprawę, o podzielenie się tym w postaci pozytywnej opinii. Wasze opinie są dla nas niezwykle ważne i pomagają nam budować pozytywny wizerunek firmy.
Ponownie przepraszamy za wszelkie niedogodności i dziękujemy za zrozumienie oraz konstruktywną opinię.
Co zrobić z złą opinią, która cały czas wyświetla się na samej górze? To proste, postaraj się o 1-2 pozytywne opinie z dodanym zdjęciem. To przesunie od razu negatyw w dół tak, że nie będzie się rzucał klientom w oczy.
Usuwanie opinii na tą chwilę jest bardzo trudne. Algorytmy potrafią wychwycić spam, ale nie są nieomylnie. Zdarza się bardzo często, że zamiast fałszywych negatywnych opinii usuwane są prawdziwe pozytywne. Usunięcie opinii to kwestia uporu, szczęścia, pomocy innych użytkowników map oraz supportu. Google potrafi rozpoznać skąd została dodana opinia i czy użytkownik, który ją wystawił, miał kontakt z firmą. Nieprawidłowości są czasem wykryte po dłuższym czasie.
Wiadomości od użytkowników to kolejna z funkcji, którą dobrze jest mieć włączoną. Możemy sobie ustawić komunikat powitalny, automatyczne odpowiedzi na najczęstsze pytania, lub wiadomość o nieobecności. Czy to składa się na ranking SEO? Bezpośrednio nie, ale pośrednio przez podnoszenie zadowolenia klienta oraz jego dłuższą interakcję z Twoją wizytówką już tak.
Kolejnym ważnym aspektem w Lokalnym pozycjonowaniu są Zdjęcia. Wysokiej jakości grafiki dodawane regularnie w widoczny sposób pomagają w podnoszeniu rankingu. Swego czasu uważało się, że dobrze jest dodawać zdjęcia z lokalizacją w danych meta, teraz wiem, że dobrze jest dodawać zdjęcia w bliskiej lokalizacji miejsca Twojej firmy. Pamiętaj, najważniejsza jest regularność. Dodawaj zdjęcia 3 razy w tygodniu i zobaczysz rezultaty. Produkty – nie masz żadnych? Uproduktuj usługę. Nie musisz podawać ceny, ważne żeby zgadzała się nazwa oraz opis. Uważaj, co wpisujesz w kategorii. Dobrym przykładem, który później pomoże w spójności treści z Twoją stroną internetową jest np: kat. Ubezpieczenie –> prod. Ubezpieczenie na życie.
Tak jak wspomniałem na samym początku, nie przekraczaj limitu dwóch kategorii. Za to pod każdą kategorią możesz mieć dowolną ilość usług, które dokładnie dopasujesz do swojej działalności i fraz, których wyszukują ludzie. Możesz wpisać usługi z intencją lokalnego wyszukiwania np.: ubezpieczenie mienia Kraków. Staraj się pokryć dokładnie zakres wykonywanych przez Ciebie usług.
Ustawienia opcji rezerwacji to okazja, aby podpiąć do Twojego profilu firmy w Google kilka dodatkowych źródeł zawierających Twoje dane. Możesz tutaj dodać WhatsApp, Tidycall czy po prostu adres swojej strony kontaktowej. Google będzie miało w ten sposób ułatwione indeksowanie informacji na ten temat. Pytanie i odpowiedzi uzupełnij najważniejszymi i najczęstszymi pytaniami od klientów i odpowiedz na nie udzielając jak najwięcej informacji. Używaj jak najwięcej słów kluczowych. Dodaj aktualizację nie częściej niż raz w tygodniu. Informuj klientów o przyszłych promocjach i ofertach. Postaraj się, aby nazwy pokrywały się z frazami, na które się pozycjonujesz.
W ten oto sposób dobrnęliśmy do pierwszej części przygotowanego przeze mnie poradnika. To dopiero początek drogi do tego, abyś znalazł się w 3-paku Map Google, czyli 3 pierwszych firmy wyświetlanych przez Google w wyszukiwarce. Może wydawać Ci się, że to sporo jak na początek – ale pamiętaj, zaczęliśmy od prostych rzeczy. Nie martw się, są narzędzia, których ja czy inni specjaliści używamy, żeby ułatwić sobie pracę. Ja osobiście używam Localo – link.
Localo to uniwersalne narzędzie dla właścicieli firm lub profesjonalistów zajmujących się wizytówkami Google. W jednym miejscu mamy dostęp do wszystkich informacji. Dostajemy cotygodniowe zadania, pomagające w rankingu, statystyki, wgląd do poczynań konkurencji.
Dzięki Localo mamy dostęp do najważniejszego narzędzia – Mapy Pozycji. Dzięki niemu możemy dokładnie sprawdzić nasz ranking na poszczególne słowa kluczowe oraz pozycję konkurencji.
Localo zapewnia dodatkowo obszerny audyt wizytówki, audyt strony, oraz automatyzację pisania odpowiedzi, dodawania zdjęć i postów. Używając go zaoszczędzisz mnóstwo czasu i pieniędzy.
Dziękuję za przeczytanie pierwszej części artykułu. Już niedługo kolejny materiał. Obserwuj mój profil LinkedIn aby go nie przegapić.