Zadośćuczynienie za negatywną opinię w internecie – stanowisko Sądu Najwyższego
Sąd Najwyższy wydał uchwałę, w której stwierdził, że firma może żądać zadośćuczynienia finansowego za naruszenie dóbr osobistych od osoby prywatnej, która zamieściła na jej temat krzywdzącą opinię w internecie.
Uzasadnienie:
- Sąd Najwyższy szerzej interpretuje pojęcie krzywdy, obejmując nim nie tylko doznanie negatywnych odczuć fizycznych i psychicznych, ale również negatywne skutki dla reputacji i wizerunku firmy.
- Art. 448 par. 1 Kodeksu cywilnego (dotyczący zadośćuczynienia za doznaną krzywdę) stosuje się odpowiednio do osób prawnych, czyli firm.
Przykład:
- Firma sprzedająca pompy ciepła wytoczyła proces osobie, która zamieściła w internecie negatywną opinię na temat jakości tych produktów.
- Sąd pierwszej instancji zasądził od pozwanego 5 tys. zł zadośćuczynienia.
- Sąd Apelacyjny w Gdańsku skierował pytanie do Sądu Najwyższego w związku z wątpliwościami.
- Sąd Najwyższy wydał uchwałę, która potwierdza możliwość żądania zadośćuczynienia przez firmę za krzywdzące opinie w internecie.
Komentarz:
Uchwała Sądu Najwyższego jest ważnym krokiem w kwestii ochrony dóbr osobistych firm w internecie. Stanowi ona wyraźny sygnał, że firmy mogą dochodzić swoich praw na drodze sądowej w przypadku negatywnych opinii, które naruszają ich reputację i wizerunek.
Należy jednak pamiętać, że:
- Nie każda negatywna opinia będzie stanowić naruszenie dóbr osobistych.
- Wysokość zadośćuczynienia będzie uzależniona od konkretnych okoliczności sprawy.
- Ważne jest, aby firma posiadała dowody na to, że opinia jest krzywdząca i narusza jej dobra osobiste.
Czytaj więcej:
- Sąd Najwyższy: negatywna opinia w internecie może narazić na zadośćuczynienie: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/zadoscuczynienie-negatywna-opinia-internet-jak-zdobyc