Osiedle Oświecenia 57, 31-636 Kraków
Godziny OtwarciaPon- Pt: 9.00 - 21.00
WhatsApp
Osiedle Oświecenia 57, 31-636 Kraków
Godziny Otwarcia Pon- Pt: 9.00 - 21.00

Blog

negatywna opinia

Chciał zniszczyć firmę negatywną opinią

Zadośćuczynienie za negatywną opinię w internecie – stanowisko Sądu Najwyższego

Sąd Najwyższy wydał uchwałę, w której stwierdził, że firma może żądać zadośćuczynienia finansowego za naruszenie dóbr osobistych od osoby prywatnej, która zamieściła na jej temat krzywdzącą opinię w internecie.

Uzasadnienie:

  • Sąd Najwyższy szerzej interpretuje pojęcie krzywdy, obejmując nim nie tylko doznanie negatywnych odczuć fizycznych i psychicznych, ale również negatywne skutki dla reputacji i wizerunku firmy.
  • Art. 448 par. 1 Kodeksu cywilnego (dotyczący zadośćuczynienia za doznaną krzywdę) stosuje się odpowiednio do osób prawnych, czyli firm.

Przykład:

  • Firma sprzedająca pompy ciepła wytoczyła proces osobie, która zamieściła w internecie negatywną opinię na temat jakości tych produktów.
  • Sąd pierwszej instancji zasądził od pozwanego 5 tys. zł zadośćuczynienia.
  • Sąd Apelacyjny w Gdańsku skierował pytanie do Sądu Najwyższego w związku z wątpliwościami.
  • Sąd Najwyższy wydał uchwałę, która potwierdza możliwość żądania zadośćuczynienia przez firmę za krzywdzące opinie w internecie.

Komentarz:
Uchwała Sądu Najwyższego jest ważnym krokiem w kwestii ochrony dóbr osobistych firm w internecie. Stanowi ona wyraźny sygnał, że firmy mogą dochodzić swoich praw na drodze sądowej w przypadku negatywnych opinii, które naruszają ich reputację i wizerunek.

Należy jednak pamiętać, że:

  • Nie każda negatywna opinia będzie stanowić naruszenie dóbr osobistych.
  • Wysokość zadośćuczynienia będzie uzależniona od konkretnych okoliczności sprawy.
  • Ważne jest, aby firma posiadała dowody na to, że opinia jest krzywdząca i narusza jej dobra osobiste.

Czytaj więcej: